Založ si blog

V súmraku dňa. ..

Včera večer som si za súmraku dňa, unavená po ťažkom pracovnom týždni, sadla s pohárom vína na terasu. Pustila som si hudbu a pozorovala tmavnúcu oblohu. Mesiac už vyšiel, chýbal mu už len kúsok do splnu a vedľa neho, v jeho tieni sa ukázala malá hviezda. Spolu so súmrakom začal chladnúť aj vzduch a pofukovať ostrejší vietor. Konáre veľkej brezy sa pohybovali v jeho rytme a lístie sa na nich trepotalo a chvelo, ako keby sa bálo blížiacej sa tmy.
Započúvala som sa do zvukov nastávajúceho večera a hudby. Jacques Brel clivo prosil svoju lásku „Neopúšťaj ma, neopúšťaj ma…“ a ja som nechala víriť hlavou myšlienky.
Myšlienky o tom, ako aj v ľudskom živote nastane v jednej chvíli súmrak dní. A ako sa toho súmraku dní života bojíme. Bojíme sa nastávajúcej tmy a chladu. Bojíme sa starnutia a staroby. A život sa stáva takou láskou, ktorá nás postupne opúšťa.
Nie, život ten skutočný život nás neopúšťa, ani keď sme starší a máme pocit, že už strácame silu.
Môže nám toho ešte veľa dať. Môže nám darovať krásnu noc plnú lásky a šťastia. Oveľa krajšiu, ako tá o akej spievali Yasmin Levy s Yannisom Kotsirasom, keď prosili vo svojej piesni o jednu noc plnej lásky, ktorá skončí klamstvom…
Život nekončí nocou staroby a klamaním seba samých a aj ostaných, ak ho prežijeme tak, že sa dokážeme pozrieť priamo sebe do očí v zrkadle, ale aj smrti, ktorá bude naším posledným priateľom, alebo nepriateľom.
Život nekončí nocou staroby, tak ako nekončí ani láska a tiché šťastie, ktoré prináša. Pretože aj noc, ktorá príde po súmraku dňa, môže byť krásna, tajomná, plná svetla a ligotu hviezd a mesiaca, keď nestratíme zmysel života, keď nestratíme dôvod žiť a lásku.
Život nekončí súmrakom dňa a nocou staroby. Nekončí prvými vráskami a sivými vlasmi. Nekončí chorobou a ubúdaním síl. Nekončí ani stratami, ani tými definitívnymi….
Nie, nebudem plakať spevom ako Lara Fabian „Som chorá, úplne chorá, vlievam svoju krv do tvojho tela a som ako mŕtve vtáča, kým ty spíš“… Aj keď sa občas cítim bezradná a stratená a premýšľam o svojom živote, o tom čo cítim a počítam straty, sklamania, tak ako mnohí z nás…
Súmrak dňa prešiel plynule do tmy, tak ako každý večer, strom predo mnou v nej strácal, hudba hrala a ja som vedela, že už dávno nie som dievčatko a nemám strach z tmy a noci. A nebojím sa ani toho, čo príde po súmraku dňa a po krásnej, dlhej a tajomnej noci…
Stanem sa súčasťou nekonečna…
Neopúšťaj ma…
Jedna noc
Som chorá…
Nekonečno…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

rafah, stanový tábor, pásmo gazy

Polícia odstránila propalestínske tábory na troch amerických univerzitách

28.04.2024 10:58

Polícia v sobotu zadržala takmer 200 ľudí na troch amerických univerzitách, kde sa konali protesty proti vojenskej operácii Izraela v Pásme Gazy.

Joe Biden, kampaň 2024

Biden vtipkoval na Trumpov účet, exprezident mu adresoval štipľavú poznámku

28.04.2024 09:57

Americký prezident Joe Biden na sobotňajšej večeri organizovanej združením spravodajcov v Bielom dome vtipkoval na adresu Donalda Trumpa.

Vzácny desaťdukát, zbierka Václava Brunu

Zbierka mincí českého zubára vyniesla milióny. Kôň doktora Brunu vyhral trikrát Veľkú Pardubickú

28.04.2024 08:30

Draží sa zbierka mincí českého zubára, významného zberateľa aj chovateľa koní Václava Brunu. Už počas prvého dňa vyniesla milióny eur.

mrož, ryba

Poľský turista dostal vysokú pokutu za to, že sa na Špicbergoch príliš priblížil k mrožovi

28.04.2024 07:24

Turista z Poľska pri návšteve nórskeho arktického súostrovia Špicberky dostal pokutu za to, že sa až veľmi priblížil k mrožovi.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5496041x
Priemerná čítanosť článkov: 3940x

Autor blogu