Založ si blog

„Jste pyšní, a tak málo víte. . . “

Pred chvíľou som si chcela pustiť obľúbené skladby od Petra Hapku a úplnou náhodu mi začala hrať hudba, ktorú napísal pre film „Akce Bororo“.

Film, ktorý bol natočený keď som mala asi rok, ale videla som ho až ako dospelá a zaujal  ma svojim posolstvom a hudbou. Určite ho mnohí z vás videli. Keď som počula prvé tóny hudby, spomenula som si na jeden dialóg z filmu v ktorom hlavná hrdinka hovorí slová z ktorých mrazí: „Majetek? Ale ten přece obtěžuje! Člověk potřebuje volnost a dokud bude lpět na majetku, nikdy ji nebude mít! — Jste pyšní, a tak málo víte…“

 

Foto: ČSFD.cz

Zamyslela som sa a pozerala von oknom.  Zapadajúce Slnko, ktoré chvíľu vytváralo na horizonte spolu s mrakmi zvláštne  obrazce, lenivo vykuklo spoza mrakov a osvetlilo mäkkým teplým svetlom celú izbu, v ktorej teraz sedím a píšem… Trošku ma oslepilo a tak som nechávam priestor myšlienkam, ktoré mi víria hlavou.

Áno, ľudstvo je veľmi pyšné. Na technický a technologický pokrok, na nové poznatky z vedy, ale aj zbrane  a všetky úspechy v týchto oblastiach, ale zabudlo na skutočné poznanie.

Nič z toho čo dosiahlo práve v technickej a technologickej oblasti nenahradí to, čo robí človeka skutočným človekom. Nenahradí ľudskosť, ktorá sa skrýva v drobných odtieňoch nášho života a nášho správania sa k iným ľuďom, ale aj k životu, ktorý nás obklopuje.

Nehradí úctu k životu ako takému.

Nenahradí obyčajnú ľudskú lásku a jej prejavy. Úsmev, pohladenie, objatie, bozk, či to najkrajšie a najintímnejšie, čo môžu prežiť muž a žena, ktorí sa ľúbia – milovanie.

Nenahradí priateľstvo a kamarátstvo. Môžeme mať na sociálnych sieťach tisíce fiktívnych priateľov, ale skutočných priateľov  a kamarátov nenahradia.

Nenahradí úprimný pohľad do očí a rozhovor dvoch ľudí, teplo ľudského dotyku.

Nenahradí spoločné zdieľanie dobrého, aj toho zlého a náročného.

Nenahradí voľnosť, slobodu o ktorú sme sa dobrovoľne pripravili lipnutím na majetku, ktorý skutočne obťažuje. Veď koľkí z ľudí sa z vlastnej vôle stávajú monštrami, ktoré sú v honbe za majetkom schopní všetkého, aj siahnuť inému človeku na život?

Áno ľudia sú veľmi pyšní a možno je to tým, že skutočne vedia málo. Pretože nechcú vedieť… Pretože, ak by túžili po skutočnom poznaní a múdrosti, vedeli by, že takáto cesta je veľmi ťažká a začína sa zodpovednosťou. Zodpovednosťou za vlastný život a konanie.

Slnko zapadlo a vonku sa začalo stmievať, deň sa končí. Takto rýchlo sa môžu skončiť aj naše životy a mnohí z nás ich prežijú vo falošnej pýche, bez toho aby si uvedomili, že skutočne vedia veľmi málo. Veľmi málo o živote samotnom, o sebe samom, ale aj o ľuďoch, ktorí ich obklopujú…

 

S úctou Devana

 

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5492247x
Priemerná čítanosť článkov: 3937x

Autor blogu