Založ si blog

Malé zamyslenie. . . O úcte. . .

Úcta je jedným zo základných prejavov ľudskosti
Kedysi keď som bola dieťa, učil ma starý otec úcte voči ľuďom, zvieratám, stromom, rastlinám, pôde, ktorá samotná dáva život iným, vode…
Svetu, ktorý poznáme a aj tomu, ktorý nepoznáme…

 

Foto: Pixabay

Tieto myšlienky som vštepovala svojím deťom, ale aj deťom ktoré som roky učila v nedeľnej škole…
Medzi prejavy úcty k iným, patrí pozdrav. Bolo samozrejmosťou pozdraviť človeka, ktorého sme stretli. Ľuďom, ktorých sme mali radi, sme okrem pozdravu popriali príjemný a pekný deň, alebo sme im popriali, aby sa im vydarila práca. Boli také drobnosti, ktoré dokázali vyčarovať úsmev na tvári a svet bol hneď iný… lepší a krajší…
Veľmi ma trápilo, že mi na pozdrav neodpovedal „pán farár“, ktorý bol akousi zvláštnou autoritou v dedine aj počas socializmu.
Rozprávala som o tom starému otcovi a ten mi povedal:
Lastovienka, niekedy sa stane, že ťa človek nepočuje, alebo premýšľa a zabudne ti odpovedať. Niekedy sa ponáhľa, alebo má problémy, aj vtedy ti zabudne odpovedať na pozdrav. Ale niekedy je tak zaujatý sám sebou, že nepovažuje za potrebné, aby ti odpovedal. Ak takého človeka pozdravíš viackrát a nepodpovie ti, nemusíš ho viac zdraviť. Nezaslúži si tvoju úctu…
Čo tieto slová znamenajú som úplne pochopila, keď som vychovávala vlastné deti.
Žiaľ, aj oni sa stretávali s ľuďmi zahľadenými do seba a tiež som im vysvetlila, že takí ľudia si nezaslúžia ich úctu.
Dnes je do seba zahľadených veľmi veľa ľudí a tí dokonca vyžadujú úctu iných, ale nemajú si ju čím zaslúžiť. Pretože aj napriek tomu, že sa mnohí často navonok správajú ako etalón slušnosti a ľudskosti, v skutočnosti sú plný tmy sebalásky, egocentrimu a sebectva. Dokážu zasahovať iným hrubým spôsobom do života a súkromia, čo značujú za pomoc, o ktorú od nich ľudia nestoja. Tvária sa že pomáhajú, ale pritom ničia všetko okolo seba, ničia najmä  vzťahy so svojimi  blízkymi, ničia samých seba a žijú v preludoch vlastnej sebadôležitosti. Zabúdajú na zakladné drobné prejavy  ľudskosti.
Zaujatí sami sebou nedokážu vyjadriť úctu k iným, ani len primárnym prejavom slušnosti – odpovedať na pozdrav…
Možno je úprimný pozdrav prvým krokom ku zmene nášho sveta…
Prajem krásny, slnkom a úsmevom blízkych presvetlený jarný deň.
S úctou Devana

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471717x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu