Založ si blog

Sila slova. . . Informuje, poteší, alebo aj dá dolu, či zareže. . .

Pred pár dňami som dostala jednu milú, ale zároveň pre mňa veľmi zodpovednú úlohu.
Jeden môj dobrý priateľ napísal novú knihu a ja som bola medzi prvými ľuďmi, ktorí mali možnosť čítať jeho rukopis. Chcel, aby som mu povedala svoj názor naň. Už predtým som čítala sem-tam pár strán a vedela som, čo je obsahom jeho rukopisu. Často sme sa o ňom rozprávali, ale aj o tom ako študuje dobové materiály, koľko času mu to zaberie, ale aj o spôsobe písania a príbehu samotnom.
Dej jeho novej knihy je situovaný do obdobia prvej svetovej vojny a pár rokov po nej, preto aj štýl písania, ktorý použil, by som nazvala archaickým s použitím prirodzených dedinských, sedliackych, vojenských a mužských prvkov, ktoré vytvárajú autentické rozprávanie príbehu. A práve pri čítaní tohto rukopisu, som si ešte viac uvedomila, že správne zvolené slová majú veľkú moc. Dokážu informovať, poučiť, alebo dokážu človeka primäť premýšľať, či vzbudiť v ňom emócie, radosť, ale aj smútok. Sú však ľudia, ktorí tým, že poznajú silu slova, neváhajú ju využívať a zneužívať vo svoj osobný a mocenský prospech.
V súčasnosti sme toho svedkami každý deň. Slová sa stali niečím, čo nás zaplavuje zo všetkých strán.
Máme množstvo informácii, ktorým ľudia často nerozumejú, alebo sa v nich nevedia orientovať. Preto sa stávajú obeťami mediálnej, čiže slovnej manipulácie. Sú ľahko ovplyvniteľní a manipulovateľní. Veria ľuďom, ktorí sa ich takýmto spôsobom neštítia oklamať polopravdami a zavádzajúcimi informáciami, ak z toho majú vlastný, osobný prospech.
Ako sa nazývajú ľudia, ktorí používajú takéto spôsoby?
Nuž mne vychádza len jedno… Podvodníci…
Iný a tiež veľmi vážny problém je zastrašovanie a vedomé šírenie strachu, paniky a držanie ľudí v neistote, za účelom ľahkej manipulácie a ovládania ľudí.
Tento spôsob využívajú najmä diktátori a tyrani.
Tu na Slovensku sme sa stali svedkami slovnej a mediálnej šikany a lynčovania ľudí, keď sa skupina ľudí a aj jednotlivci takýmto spôsobom snažia získať moc a likvidujú svojich protivníkov a oponentov. A verejnosti to predkladajú ako niečo normálne. Hrubými nevyberanými slovami sa snažia ľudí zastrašiť, uraziť, pošpiniť ich meno a zničiť ich. Potom nie je nič neobvyklé, že si takíto ľudia zvyšujú svoje sebavedomie a pocit moci slovníkom zločincov a gangstrov. Čo si myslieť o slovách človeka, ktorý získa moc diskutabilným spôsobom a ktorý hovorí o tom, že niekoho mediálne zareže, alebo sa teší z toho, že je niekto jeho skalpom a niekým, koho dal dolu?
Áno slová majú veľkú moc… A veľkú moc majú aj tí, ktorí ich dokážu používať. Lenže slová majú ešte jednu veľkú danosť. Dokážu veľmi veľa povedať o človeku samotnom. Prezradia jeho charakter, jeho úmysly, veľkosť jeho ducha a intelektu.
Slová majú veľkú moc, ale aj slabiny. Ani tie najkrajšie a vzletné frázy a hrdinské slová, či cielené klamstvá, nedokážu dlhodobo zakrývať skutočnosť, ale aj špinu doby, spoločnosti, či človeka samotného.

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

Rakva / Rakvy / Cintorín / Pohreb /

Nadúmrtnosť po troch rokoch klesla takmer na nulu, podpísali sa pod to dva hlavné faktory

28.03.2024 09:50

Počet zomretých vlani klesol v porovnaní s rokom 2022 vo všetkých krajoch Slovenska.

Vladimir Putin

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

28.03.2024 08:00, aktualizované: 08:28

"Voči týmto štátom nemáme žiadne agresívne úmysly," povedal ruský prezident.

Joe Lieberman

Zomrel Joe Lieberman, bývalý demokratický senátor a kandidát na viceprezidenta

28.03.2024 07:42

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný americký senátor a vplyvná, hoci kontroverzná osoba v rámci Demokratickej strany.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5470659x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu