Založ si blog

Toto sme chceli a ešte stále chceme?

V sobotu večer sa plesalo v opere. Televízie prinášali živé vstupy z tejto akcie. Včera aj dnes sú plné médiá článkov a fotiek o tom, kto a ako sa tam zabával, kto debutoval, aké plesové róby mali dámy.
Dokonca v robotu RTVS odvysielala rozhovor s jednou pani z komisie, ktorá vyberá hostí na tento ples. Rozprávala o tom, aké náročné bolo vybrať všetky tie „osobnosti“ , ktoré reprezentujú „elitu“ na Slovensku. Zdôraznila charitatívny charakter plesu a aj projekt, na ktorý bude použitý výťažok z neho a oznámila slovači, že záštitu nad plesom prebrala pani prezidentka.
Áno, honosná akcia, kde sa rôzne „osobnosti“ okázalo predvádzali. Predvádzali, že nie sú len „osobnosti“, ale najmä to, že na to majú…
A spomenula som si na to, čo som videla týždeň pred „spoločenskou udalosťou roka“, ako sa ples bohatých označuje. V nedeľu popoludní som prechádzala košickou vlakovou stanicou. Predo mnou a ostanými sa tmolila skupina ľudí. Boli opití, špinaví, otrhaní. Najviac ma zaujala jedna zvláštna postavička. Šuchtala sa vo veľkom, kedysi honosnom kabáte, alebo skôr kožuchu, dlhom takmer po zem. Chcela som ju obísť, žiaľ nedalo sa… Vzadu na kabáte mala veľký mokrý fľak a silne zapáchala močom. Keď skupina odbočila smerom ku toaletám, postavička sa otočila. Bola to staršia žena… Mala neprítomný, kalný, opitý pohľad. Poobzerala si ľudí za sebou a čosi mrmlala. Potom sa otočila smerom ku skupine, ktorá okupovala priestory pri záchodoch a začali po sebe vykrikovať…
Tak, ako tá žena, vyzerá skutočná bieda. Tá bieda, ktorej po Novembrovom prevrate podľahli mnohí. Bieda, ktorá prejavuje stratou ľudskej dôstojnosti a ktorú spôsobila „morálna a duchovná bieda“ tých, ktorí ešte aj teraz bezcharakterne klamú ľuďom do očí, keď hovoria o západných hodnotách, o slobode a demokracii.
Toto sme chceli a ešte stále chceme?
Boháčov, ktorí žijú z vykorisťovania iných? Boháčov a celebrity, ktorí využívajú systém na to, aby nemuseli poctivo pracovať, ale mohli zarábať na biede a naivite ľudí? Žobrákov, ktorí žobrú pri nákupných centrách? Bezdomovcov a rôznych iných bezprízorných ľudí, ktorí sa grupujú okolo železničných a autobusových staníc, alebo v parkoch? Sociálne vylúčené spoločenstvá a pracujúcu chudobu? Ľudí, ktorí ťažko pracujú a sú pod neustálym tlakom a stresom z obáv, či uživia rodinu?
A teraz znovu dookola počúvame a čítame frázy, prázdne predvolebné sľuby a klamstvá tých, ktorí chcú moc a odmietajú zodpovednosť.
Minulý týždeň ma zaujal jeden predvolebný billboard. Lojzko Hlina ním ukázal predstavu o tom, ako má vyzerať Slovensko… Lojzko je na ňom obklopený fešnými dievčatami a tvári sa ako šťastný majiteľ nevestinca… Náhoda, alebo zámer? Skôr trpká realita…
Toto sme skutočne chceli a ešte stále chceme?

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5485877x
Priemerná čítanosť článkov: 3933x

Autor blogu