Založ si blog

Mrazivo znejúce slová. . .

Svet okolo nás sa mení, mení sa aj doba, mení sa spoločnosť, ale to čo pretrváva, sú ľudské charaktery. Tie ostávajú rovnaké, bez ohľadu na to čo sa deje okolo nich.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí zneužívajú iných. Žijú z ich práce, bohatnú z ich biedy a utrpenia.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí pre svoje mocenské chúťky ničia a plienia Zem, ale aj zabíjajú a ničia ľudské životy.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí týmto pánom oddane slúžia a dokážu sa pre svoj vlastný prospech predávať za misu šošovice a budú zrádzať iných za tridsať strieborných, ale zabúdajú na to, že v skutočnosti zrádzajú samých seba a zabúdajú najmä na to, aká vysoká je daň za zradu.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí ťažko pracujú a v biede a chudobe prežívajú život, ktorý dostali darom. Živoria a zomierajú ako stádo pre vyššie ciele tých, ktorí im vládnu. „Vyššie ciele“ v podobe moci, majetku, chamtivosti, egoizmu a neľudskosti.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí sa dokážu pochopiť skutočný zmysel života, ľudskosti a lásky a dokážu sa vzoprieť bohu Mamonu, ktorý veky riadi životy ľudí po celom svete.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí aj napriek osobnému nepohodliu a stratám, túžia po dôstojnom živote tých najbiednejších a ukazujú cestu ľudskosti a spravodlivosti a bojujú zaň.
Vždy boli a budú ľudia, ktorí dávajú ľuďom aspoň malé svetielko nádeje v dobách temna.
Včera večer som si listovala v mojej obľúbenej zbierke básní a znova som si prečítala pár veľmi silných veršov perzského básnika Háfíza, ktorý patrí k mojim obľúbeným, práve kvôli tomu, ako v pár veršoch dokázal povedať veľa. Veľa pravdy, veľa krásy. Do pár veršov dokázal skryť krásu aj bolesť života, celý príbeh lásky.
Včera som v tej malej knižočke, vydanej desať rokov pred tým ako som sa narodila, našla na jednej strane nádherné ľúbostné verše, ktoré mi vytiahli slzy z duše a na druhej strane, mrazivo znejúce slová, ktoré tak ako pred 600 rokmi patria aj do našej doby a ukázali nahotu tohto sveta…

 

Panovníci s čelenkami

 

Panovníci s čelenkami,
neľúbení, neľúbiaci –
žobráci ste s korunami,
hoc vás halí hrdý háv.

Žobráci, vy hnaní snami,
milovaní, milujúci –
kniežatá ste bez koruny,
cisári ste bez dŕžav.

Háfíz, Slávik zo Širázu (1300-1389)

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471283x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu