Založ si blog

Slúžia verejnoprávne médiá verejnosti, alebo sú trafikou pre „osobnosti“?

Priznám sa, verejnoprávnu televíziu sledujem veľmi sporadicky, ak len, tak zopár relácii a to z dôvodu neobjektívnosti a jednostrannosti. Pred pár rokmi, keď sa konal 50. ročník BHS, bol jedným z účinkujúcich hostí svetoznámy dirigent Valery Gergiev, ktorý na festivale viedol londýnsku filharmóniu. Vo večernom spravodajstve zaznela namiesto prezentácie jeho umeleckých aktivít a kvalít, kritika jeho podpory „Putinovského režimu a samotného Putina“. Nuž správy hodné RTVS.
O tom, ako fungovalo spravodajstvo za čias, keď tam pôsobili mladí zúriví reportéri ani nemusím písať.
Ale čo ma najviac zaráža je, koľko priestoru v ňom dostávajú „samozvané slovenské osobnosti“. Často počúvam stanicu Devín a čoraz viac zisťujem, že okrem umeleckého smerovania sa stala aj nástrojom jednostrannej propagandy. Mnohé rozhovory s umeleckými osobnosťami majú rovnakú osnovu a to, rečniť o tom, ako bolo v časoch totality všetko zlé, ako nič nefungovalo a ako veľmi trpeli. Žiaľ, stalo sa to akousi „povinnou jazdou“, pretože ktovie, či by ich vôbec pozvali. Čo ma však zaráža je to, aký priestor dostávajú ľudia, ktorí sa netaja nielen veľkou kritikou socializmu, ale najmä otvorenou nenávisťou voči všetkému, čo súvisí napríklad so stranou Smer, alebo s bývalou vládnou koalíciou, alebo národne orientovanými, či ľavicovými stranami.
Napríklad diskusné relácie, ktoré uvádza druhý program RTVS, sú názorovo nevyvážené, často sa vôbec nedá zachytiť hlavná myšlienka celej relácie najmä kvôli frázovitému vyjadrovaniu sa diskutérov, ale aj moderátorov.
Včera doobeda som zasa počúvala Devín. Najskôr bola relácia venovaná móde a módnej fotografii z čias socializmu, pri počúvaní ktorej som si pripadala, ako keby som bola 20 rokov žila v úplne inej galaxii a nie v bývalom štáte. Pri nasledovnom počúvaní Čajkovského koncertov som prišla na iné myšlienky, z ktorých ma vytrhol fíčer Debory Pastirčákovej o problémoch utečencov na Slovensku a či ich naša spoločnosť dokáže prijať aj napriek ich inému vierovyznaniu. Bola by to zaujímavá relácia, ak by nebola vytvorená prvoplánovým spôsobom zapôsobiť na poslucháčov tak, že to my sme tí zlí, ktorí nedokážu pochopiť, ako sa utečenci majú veľmi zle, ako sú prenasledovaní vo svojej krajine, ako napríklad jeden pán z Afganistanu, ktorý hovoril o tom, že mu hrozí nebezpečenstvo, lebo spolupracoval s Američanmi. V relácii dostal slovo aj Daniel Pastirčák, ktorý okrem toho, že je kazateľom Cirkvi bratskej, je aj jedným zo známych aktivistov, ktorý sa angažuje vo všelijakých výzvach organizovaných samozvanou intelektuálnou elitou. Svojím vystúpením ma nesklamal, toľko kresťanských a moralistických fráz, som už dávno nepočula. Po chvíli som rádio vypla, pretože ma viac zaujímajú existenčné problémy našich obyvateľov, pred ktorými si cirkvi zatvárajú oči a tvária sa ako tri opice.
A dnes ráno? Sťažoval sa náš najznámejší spisovateľ Michal Hvorecký, ako je ťažko byť umelcom na voľnej nohe. A ako ťažko sa mu pracuje a zvyká na nový režim v tomto období, keď veľa ľudí musí pracovať z domu. Redaktorka ešte chvíľu rozprávala o úskaliach „home office“ a ako sa takto ľuďom ťažko žije pracuje z domu. Pripadala som si ako v inom svete. To sme skutočne dopadli tak, že obyčajní pracujúci ľudia sú akousi neviditeľnou spodinou na úrovni domácich škriatkov z fantasy knihy o Harrym Potterovi?
Komu teda v skutočnosti slúžia verejnoprávne médiá, ktoré sú financované z príspevkov tejto pracujúcej chudoby a spodiny, ktorá ani len nestojí za zmienku? Na aký účel slúžia koncesionárske poplatky? Aby sa skupina vyvolenej kasty nadľudí mala kde realizovať?
A viete čo som si všimla? Pár dní už nebola žiadna srdcervúca reportáž o zavraždenom novinárovi a jeho priateľke, okrem dnešnej správy, že má byť odsúdený ich vrah, ale aj to prebieha bez veľkého záujmu médií.
Asi je všetko tak, ako má byť… Ktovie… Len aby veľká čas našich „umelcov“ neskončila ako „legendárna dvojica humoristov“, keď sa im podarilo pomôcť poraziť „Mečiarizmus“ a odrazu boli pre svojich mecenášov nepotrební…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471165x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu