Založ si blog

Strach zo života. . .

Vždy, keď mám chvíľku voľna, pozorujem nevšedno – všednú krásu, ktorá nás obklopuje. Cestou v autobuse som sledovala každoročnú jesennú nádheru. Slnko zametalo posledné zbytky hmly a začalo ukazovať farby svojej jesennej palety. Cítila som sa ako v obraze niektorého maliara z obdobia impresionizmu. Posledné kvety v záhradách a jablone obsypané červenými jabĺčkami, farebné lístie na stromoch, ale najkrajšie boli lesy. Jemnožlté sfarbenie briez, žltoranžová krása bukov, tmavoranžové smrekovce, ktoré sa premiešavali so zelenými ihličnanmi vytvárali prekrásne jesenné obrazy.
Vždy, keď vidím takú nádheru, premýšľam o tom, koľko krát mi bude ešte dopriate vidieť ju.
Mala som v živote obdobia, keď som pri podobných myšlienkach cítila veľký smútok. Smútok z toho, že už nikdy nebudem počuť hudbu, krásny zvuk hudobných nástrojov, nebudem cítiť radosť, šťastie, ale aj vnútornú silu a harmóniu, ktorá z nej vychádza. Cítila som smútok z toho, ako veľmi mi budú chýbať obyčajné veci, ktoré ma obklopujú, neucítim vôňu ruží, šalvie, alebo kníh, čerstvo skyprenej hliny. Že nikdy neuvidím východ slnka, alebo jeho západ, mesiac v splne, alebo nočnú oblohu v zime, keď má človek pocit, že stačí len natiahnuť ruku a dotknúť sa hviezd, neuvidím jar v jej plnej nádhere, neucítim na pokožke jarný dážď, veľké kvapky letnej búrky, horúce lúče slnka…
A potom som pochopila veľmi veľa. Dostala som darom život, čas, ktorý tu môžem prežiť a všetko to čo milujem, som mala možnosť cítiť a prežívať niekoľko desiatok rokov. Namiesto smútku prišla veľká vďačnosť za to všetko, čo môžem prežívať vo svojom vnútornom svete, ktorý je len môj, ale aj normálnom živote s mojimi blízkymi a ľuďmi, ktorých mám rada.
Všetko toto som prežívala v čase, keď som sa vyrovnávala s vlastnou smrteľnosťou, ale aj smrteľnosťou mojich blízkych. Pochopila som, že mnoho ľudí má veľký strach zo života, hlavne kvôli strachu zo smrti.
Strach zo smrti a najmä tej vlastnej im bráni plnohodnotne žiť. Mnoho ľudí namiesto života tu len živorí a pripravuje sa na „večný život“.
Ale základom toho „života vo večnosti“ je práve je, ktorý nám bol darovaný tu na Zemi.
Je zvláštne vidieť ľudí opantaných strachom z niečoho, čo je prirodzené a nezvratné. Priznám sa, že aj ja som mala spočiatku strach, ale ten mi bol vštepený aj tým, že som vyrastala v kresťanskej komunite, ktorá si vytvorila patent na posmrtný život a dovoľuje si rozhodovať o tom, kto kam po smrti pôjde a podmieňuje ho slepou vierou v Boha a Krista. Strach zo smrti, Boha, hriechu a večného zatratenia im bráni žiť a vidieť život v plnej kráse.
Podľa mňa najväčším ľudským hriechom je premárniť život, ktorý máme tu na Zemi. Premárniť ho vlastnou hlúposťou a páchaním Zla, ktoré v skutočnosti zabíja tých, ktorí ho konajú.
Život sa dá prežiť všelijako, v strachu, ale aj slobodne a to dokonca aj čase veľkej spoločenskej neslobody.
Verím, že keď sa ľudia prestanú báť vlastnej smrti, prestanú mať strach zo života, pochopia jeho hodnotu, aj keď je často ťažký a prináša aj veľa bolesti a trápení.
Pochopia nevyčísliteľnú hodnotu toho, čo ich obklopuje, ale aj dobra a lásky, ktoré sa vďaka strachu zo života dostávajú do úzadia a vytrácajú z našich životov, ale hlavne si uvedomia vzácnosť a hodnotu času, ktorý nám tu ostáva…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471231x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu