Založ si blog

Vône jari – obyčajná žihľava.

Včerajší dážď a dnešné teplé slnko urobili malé zázraky.
Objavila som prvú púpavu, ktorá rozkvitla pri skalke a nechala som to malé vysmiate slniečko nech si tam rastie.
Levanduľa, o ktorej som si myslela, že úplne vyschla začala púšťať maličké lístočky a šalvie sa zazelenali všetky.
Mirabelka aj trnka sú obsypené kvetmi a na baze sú malé púčiky kvetov.
Ale hlavne som si nazberala plný košík krásnych mladých žihľavových výhonkov.
Žihľava patrí medzi prvé bylinky ktoré začínam zberať na jar. Ako úplne prvý zberám podbeľ, ale túto jar bolo na záhrade len zopár kvietkov, tak tento rok budem bez neho, aj keď veľmi pomáha pri kašli, ale hlavne pri zahlienení a zápale priedušiek.
Žihľavu mnohí z nás zo záhrad vyhadzujú ako burinu, ale radšej by si z nej mali občas urobiť čaj, lepšie povedané zápar, ktorý teraz na jar prečisťuje organizmus, dodá nielen vitamíny ale aj napríklad horčík či vápnik. Zápar sa používa aj pri liečbe anémie – chudokrvnosti, pretože žihľava obsahuje aj veľa železa. Používam ju ako prvú pomoc hlavne pri prechladnutí a zápale močových ciest.
Pomáha prečistiť obličky, prelieči pečeň, žlčník, pomáha zlepšiť metabolizmus. Znižuje hladinu cukru v krvi a používa sa aj pri pľúcnych chorobách. Pije sa dva až tri krát denne, podľa potreby, vždy čerstvý zápar. Ak si robíme očistnú kúru tak je najlepšie si dať prvú šálku ráno hneď nalačno, účinky sa dostavia rýchlo. 🙂
Je to taký malý zázrak, tak ako aj iné bylinky, ktoré zberám, suším a nakoniec porozdávam.
Tento rok budem robiť aj sirup, jeho príprava je jednoduchá a toto je môj osvedčený recept: 40-50 kusov žihľavy, 2-3 citróny, chemicky neošetrené, 20 gramov kyseliny citrónovej, 2 litre vody a 2 kilá cukru, najlepšie trstinového, ak chceme sirup používať ako liek.
Žihľavu zalejeme vriacou vodou, pridáme kyselinu citrónovú a na plátky nakrájané citróny. Necháme prikryté lúhovať do druhého dňa potom precedíme cez plátno a dobre vytlačíme všetku šťavu, prisypeme cukor a pomaly zohrievame kým sa cukor nerozpustí, ak vznikne pena treba ju pozberať sitkom. Sirup dáme do fliaš, nemusí sa sterilizovať, ale ja to pre istotu robím.
Podobne robím sirup aj z bazy, ale to až nabudúce 🙂
Kto chce mať pekné vlasy, tak by si občas mal urobiť odvar, hodiť hrsť žihľavy do vriacej vody a nechať chvíľku povrieť, vychladnúť a precedeným odvarom opláchnuť hlavu po umytí, vlasy budú pevnejšie a zdravšie a nebudú mastnieť.
Žihľavu treba sušiť na vzdušnom a tmavom mieste, správne vysušená má peknú zelenú farbu a jemne vonia, ja ju skladujem v papierových sáčkoch.
Ale keď je to možné tak až do neskorej jesene pijem čaj z čerstvej.

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5492724x
Priemerná čítanosť článkov: 3937x

Autor blogu