Založ si blog

O dobrom a nehodnom sluhovi. . .

Obyčajné podobenstvo z Biblie – Nového Zákona a koľko sa v ňom skrýva otáznikov.
Toto podobenstvo z Matúšovho evanjelia poznajú mnohí…
Bohatý pán sa vyberie na cesty a svoj majetok zverí sluhom, jednému jeden talent, druhému dva talenty a tretiemu päť talentov, každému podľa jeho schopností.
Ten prvý sa pána veľmi bál a zverený majetok radšej ukryl a zakopal, tí druhí dvaja sa s peniazmi vybrali hneď obchodovať a každý zarobil raz toľko, koľko mu bolo zverené.
Keď sa pán vrátil, tých dvoch sluhov, ktorí jeho majetok znásobili a odovzdali mu ho, pochválil a toho, ktorý mu vrátil toľko koľko mu bolo zverené pokarhal a vyhodil ho.
Viem, že toto podobenstvo je vysvetľované inak, ale…
Dlho som premýšľala nad slovami v tomto podobenstve o hrivnách a dobrom a zlom sluhovi.
Nikde sa tam nepíše ako obchodovali tí dvaja, ktorí rozmnožovali pánov majetok a ani pán sa ich nepýta, akým spôsobom to urobili, len má radosť z toho, že jeho bohatstvo sa znásobilo.
Veľmi mi to pripomína našu dobu, zarobiť za každú cenu a na každom…
Čo ak tí dvaja obrali o všetko slušných ľudí, alebo podnikali nejakým nečestným spôsobom?
Hlavne, že pán ich pochválil a dostali zaslúženú odmenu.
Nikde v texte sa nerieši to, prečo sa pána bál ten tretí sluha, prečo bol taký opatrný. A veľmi ma zarazili slová ktoré tam boli použité.
Sluha hovorí pánovi:
„Pane, vedel som, že si tvrdý človek, ktorý žneš, kde si nesial a zbieraš, kde si nerozsýpal“
Veľmi zvláštne slová… Koľko ľudí aj v tejto dobe žne tam, kde nesiali a zberajú tam kde nerozsýpali, ale siali tam a rozsýpali iní…
Pán tvrdo karhá sluhu a potvrdzuje jeho slová, ale slová, ktoré ma najviac prekvapili boli: „Mal si teda peňažníkom odovzdať moje peniaze, a ja pri svojom návrate aj s úrokmi by si bol vzal to, čo je moje. Preto vezmite mu talent a dajte tomu,ktorý má desať talentov.“
Ako sa dá viera vykladať takýmto spôsobom?
Dá sa láska k Bohu prirovnávať k peniazom?
Ak nám tvrdia, že Boh je láska, tak prečo sa ho potom ľudia boja a tí ktorí z neho majú strach sú trestaní?
Nie je to len nejaké účelové podobenstvo na zakrytie špinavostí vonkajšieho sveta?
Aj v dnešnej dobe sa „Bohom“ stali peniaze a majetok a tí, ktorí ho nemajú dostatok sú potláčaní bohatými a často im je bankármi a aj štátom brané aj to málo čo majú a sú tak „vyháňaní do tmy, kde je len plač a škrípanie zubov“.
Mám pocit, že toto Matúšovo evanjelium 25, 14-30, je práve o chamtivosti našej doby…
O bohatých tohoto sveta, ktorí nesejú ale žnú a nerozsýpajú, ale zbierajú.
Ak sejú tak len vojny, násilie utrpenie a rozsievajú smrť nevinným…
Jedno podobenstvo a koľkými spôsobmi sa dá vysvetliť…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

Grasalkovičov palác, Prezidentský palác

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo osem z desiatich kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa v pondelok doobeda kandidatúry vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

anketa kandidati-kolaz

Veľká prezidentská anketa: Aké majú plány so Slovenskom a čo odkazujú mladým? Kandidáti odpovedali aj na to, kde budú bývať alebo či využijú vládny špeciál súkromne

19.03.2024 06:00

Kandidáti pre Pravdu opísali svoju víziu, predstavu o tom, aký má byť prezident a odpovedali na 19 kľúčových hodnotových otázok.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5461196x
Priemerná čítanosť článkov: 3915x

Autor blogu