Založ si blog

Čas jesenných hmiel. . .

Prichádza pomaly, nebadane spolu so skracujúcim sa dňom. Pred pár dňami bolo o piatej ráno svetlo a vychádzalo slnko a v posledných dňoch som sa zobudila už do tmy.
Často pozorujem ako jesenná hmla pomaly prichádza od neďalekej rieky a zastiera celé okolie, niekedy tak, že po chvíli nevidno stromy v záhrade.
Ako pribúdajú ranné hodiny, tak hmla postupne redne a slnko sa cez ňu po troške prediera, až kým úplne nezotrie z krajiny jej mliečno-biely mejkap.
S rannými hmlami prichádza chladnejšie počasie, aj keď cez je deň ešte stále krásne teplo.
Pripomína mi to náš ľudský život, keď pomaly starneme. Pribúdajú roky, vrásky, šediny. Ešte sa cítime plní sily a mladí, ale čas nám občas pripomenie, že po dlhom, teplom lete prichádza jeseň života. Hmla a poletujúce vlákna „babieho leta“ pripomínajú sivé vlasy, skracovanie dňa a pribúdajúca tma roky, ktoré nemôžeme zastaviť a postupné ochladzovanie sa je ako keď sa vek prejaví únavou, či chorobami.
Spomenula som si, ako som život, lásku a manželstvo prirovnala k ročným obdobiam v príhovore na sestrinej svadbe.
Bola som trošku prekvapená, ale aj veľmi potešená, keď ma poprosila, aby som tento slávnostný prejav predniesla práve ja.
Premýšľala som nad tým, čo poviem, mala som veľkú radosť z jej šťastia. Ako pribúdali povinnosti a prípravy na svadbu, myslela som na to, čo budem hovoriť, čoraz menej. Síce mi občas blikla myšlienka, napíš si niečo, ale stále som to odkladala. Bolo krásne jesenné počasie a mňa napadlo, že by som mohla použiť symboliku ročných období.
V sobotu ráno, keď sme nasadli do auta som bola pevne rozhodnutá, že ten príhovor dám dokopy a sestru nesklamem.
Ale…Po prácnom pečení koláčikov na svadbu, som bola unavená ako malé mača a driemala som skoro celú cestu.
Keď sme dorazili, nastal svadobný blázinec, pomáhala som sestre obliekať šaty, rozprávali sme sa, robili výslužky a zrazu bol čas ísť do kostola.
Nádherný obrad sa skončil a ja som na príhovor v tom zhone úplne zabudla.
Sedeli sme v reštaurácii a brat ma vyzval, aby som povedala pár slov.
V tom okamihu som dostala úplne okno. V hrôze som si zobrala pohár s prípitkom a vyzunkla som ho na ex. Manžel sa na mne trošku zabával a nenápadne mi posunul svoj pohár. Postavila som sa a nadýchla som sa, netušila som, čo mám povedať. Pozrela som von oknom. Zapadajúce slnko osvetľovalo krásne sfarbené lístie stromov. Ani neviem ako som začala rozprávať, nevnímala som čas, ani ľudí, len sestru s jej mužom. Nepamätám si, čo som hovorila, ale keď som skončila bolo úplné ticho, všetci boli dojatí a plakali…
Áno, láska , manželstvo aj život pripomína ročné obdobia a my by sme mali byť vďační za každé z nich a prežiť ich najlepšie ako vieme.

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471155x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu