Založ si blog

Básnik Michelangelo. . .

Možno to bolo aj vplyvom splnu mesiaca, ktorý mnohým z nás uberá zo spánku, že som si znova začala čítať nádherné Michelangelove verše v pre mňa, veľmi vzácnej knihe „Som ako mesiac“, ktorú z Michelangelovej básnickej tvorby zostavil Viliam Turčány a ktorá vyšla v roku 1975.
Tú knihu, ktorá je odo mňa mladšia len o štyri roky, som objavila v jednom antikvariáte. Nikdy neváham, keď vidím takýto skvost.
Jedným z nich je ešte starší výber Michelangelovej poézie v malej útlej knihe „Tebe to Láska hovorím“, taktiež v preklade Viliama Turčányho z roku 1963.
Michelangela poznáme ako geniálneho sochára, maliara a staviteľa výkladnej skrine katolíckej cirkvi, chrámu svätého Petra v Ríme.
Ale v jeho veršoch, ktoré si on sám veľmi necenil, sa skrýva skutočný Michelangelo, človek a jeho duša.
Pri čítaní jeho veršov, ktoré sú staré skoro 500 rokov, som mala pocit, že čítam verše básnika našej doby.
V básňach venovaných jeho veľkej láske poetke Vittorii Colonne je ukryté jeho srdce plné krásneho citu.
V iných veršoch sú zachytené myšlienky jeho vnútorných pocitov.
Cítila som jeho veľký smútok…
„Narieka rozum nado mnou a žiali, keď verím v lásku, že mi šťastie splodí.“
Jeho samotu…
„Som sám, tak sám, jak v kôstke jadro trpké,mám biednu dušu v tele uzavretú, som sám jak duch, duch vo fľaši a v hĺbke.“
Cítila som v jeho veršoch radosť, žiaľ, šťastie aj sklamanie, hľadanie lásky a pravdy a najmä seba samého.
Keď človek vidí nejakú Michelangelovu sochu, alebo maľbu je ohromený jeho dokonalým majstrovstvom, ale jeho verše, sú veršami múdreho, zraniteľného a citlivého človeka, ktorý často pochybuje o sebe samom a kladie si otázky o zmysle života.
Každý básnik otvára svoju dušu dokorán a vkladá srdce do slov, ktoré píše.
Aj Michelangelo svojimi slovami otvoril svoju dušu umelca, génia a skutočného, veľkého človeka, ktorého vystihujú jeho vlastné slová…
„Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnko neosvieti.“

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

trieda, vyučovanie, učiteľ, stredná škola, užitočná,

Čaputová: Učitelia napĺňajú svoje poslanie napriek ich podmienkam

28.03.2024 15:11

Prezidentka sa pedagógom prihovorila pri príležitosti Dňa učiteľov.

machaj

SNS vyzýva riaditeľa RTVS Machaja, aby sa vyjadril k svojmu majetkovému priznaniu

28.03.2024 15:05

Národniari zároveň oznámili, že sa v tejto súvislosti obrátia na príslušný výbor Národnej rady SR.

žena, nemocnica, lôžko, pacient, tehotná, tehotenstvo, gravidita, pankreas, cukrovka

Fatálne zlyhanie v pražskej nemocnici. Žene urobili potrat pri kontrole, splietli si pacientky

28.03.2024 14:52

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke došlo k obrovskému omylu.

Mahmúd Abbás

Palestínska samospráva má novú vládu

28.03.2024 14:51

Jej predsedom bude dlhoročný poradca prezidenta Muhammad Mustafá.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5470849x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu