Založ si blog

A zase bude chodiť Mikuláš. . .

Niekde už dnes večer, niekde až zajtra a nadelí plné čižmičky a papučky dobrôtok a sladkostí.
Deti, hlavne tie najmenšie sa budú radovať, niektoré sa možno pri pohľade na Mikuláša, čerta a anjela budú aj trošku báť.
Spomenula som si na moje prvé stretnutie s ozajstným Mikulášom, ktorý nosil veľký kôš na chrbte a v ňom sladké balíčky.
Bolo to v útulnej letnej kuchyni našich starkých, ktorá bola v zime vyhriata veľkou kachľovou pecou, na ktorej sa skoro stále sušilo nejaké ovocie. Mikulášom bol pán kaplán, veľký kamarát starej mamy, ale to som sa dozvedela až neskôr.
Myslím si, že sa rodičia a starí rodičia tešili viac, ako my deti.
My decká sme boli ako zo škatuľky a vedeli sme, že ak sa pekne pomodlíme, tak dostaneme sladkosti.
Stará mama s mamou do mňa vkladali nádeje, že im neurobím hanbu. Mala som päť rokov, vedela som už sama čítať, „Maľovanú abecedu“ odrapotať naspamäť a vedela som smelo diškurovať s dospelákmi.
Nastala očakávaná chvíľa a niekto zaklopal na dvere. Bola som veľmi zvedavá na živého Mikuláša. Znova sa ozvalo klopkanie na dvere a mala som ísť otvoriť. Celá šťastná som pred dverami povedala pamätné slová, ktoré som raz počula, ako ich ticho povedal starý apko, keď prišla jedna suseda, ktorú sme volali „cetka farizejka“ a ktorá veľmi rada dlho klopala na dvere kým vošla. „Voľno, kto je za dverami, nech zje hov…“
Starý apko s tatinom mali záchvat smiechu, starú mamu brali mrákoty a mama zúrila. Smiech bolo počuť aj spoza dverí a videla som, ako sa otvárajú a v nich stojí chlap vo veľkom, červenom plášti s bielou bradou, divnou čiapkou a zatočenou palicou spolu s čertom, aj anjelom. Vôbec sa mi nepáčili a ani bratovi.
Mikuláš sa snažil zachrániť situáciu, tak sa nás spýtal, či sa vieme modliť, prikývli sme, že áno. Brat sa dosť bál, asi toho čerta, tak sa začal bojazlivo modliť „Anjeličku môj strážničku“. Neviem prečo som sa nechcela pomodliť, ale keď do mňa dlho dobiedzali mama aj stará mama spolu s Mikulášom, aby som bola poslušná a ukázala ako sa viem pekne pomodliť, tak som povedala: „Ani bohovi“.
A v tej chvíli som dostala prvú Mikulášsku nádielku od mamy rovno na zadok.
Mikuláš – pán kaplán, sa ju snažil upokojiť a vysvetľoval jej, že som ešte malé dieťa a tie robia nezbedu práve v takýchto chvíľach.
Balíček som nakoniec dostala aj bez modlenia.
Mojím deťom som nikdy také prekvapenia nerobila, ale vždy si našli plnú Mikulášsku čižmičku, ušitú len na túto jednu príležitosť, plnú maškrtiek. Myslím, že kým boli malí, mali dosť Mikulášov, čertov a anjelov v škôlke a škole a nechala som ich, nech si vychutnávajú dobroty.
Vždy som však išla zazvoniť zvončekom za dvere, tak aby ma nevideli a vždy bolo počuť ako sa tešia. Aj keď boli veľkí a puberťáci, robila som to tiež a bolo úžasné vidieť, že z toho majú stále veľkú radosť. Dokonca sa vytratili z detských izieb, aby som im mohla dať čižmičky „nenápadne“ do okna. Už dávno vedeli, že tie dobroty im dávam do čižmičiek ja, ale v tú chvíľku sa z nich stávali malé deti, ktoré veria rozprávkam.
Samozrejme, nikdy som nezabudla ani na moju drahú polovičku, ktorá je tiež veľmi maškrtná…
Chvíle, keď môžeme byť znova aspoň na pár okamihov deťmi, sú jedinečné a krásne…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5486028x
Priemerná čítanosť článkov: 3933x

Autor blogu