Založ si blog

Ako vonia domov. . .

Pokrájala som snehový koláč s poslednými čerstvými malinami, ktorý som dnes urobila. Ešte kým sa piekol, celým domom sa šírila neodolateľná vôňa malín a vanilky, voňa domova…
Každý domov vonia inak a inak ho v vnímame v detstve a v dospelosti.
Vôňa domova môjho detstva sa spája s vôňami v letnej kuchyni starých rodičov.
Omamná vôňa čerstvo upečeného chleba, stará mama mi vždy odrezala kúsok kôrky a aj sebe a smiala sa že nás budú po teplom chlebíku bolieť brucho.
Keď som upiekla svoj prvý chlieb vo svojej vlastnej kuchyni a v modernej elektrickej teplovzdušnej rúre voňal pekne, ale už nie tak, ako ten z pravej chlebovej pece.
Letná kuchyňa voňala sušeným ovocím, jablkami, sladučkými hruškami a slivkami. Chodila som sa nimi napchávať a ochutnávať v rôznych štádiach sušenia. Taká polousušená hruška, bola obrovská pochúťka. Od detstva som ich nejedla. Starý otec na veľkej kachľovej peci sušil aj hríby a na veľkom príborníku boli plátené vrecká plné zeliniek, ako ich stará mama volala, zopár kytičiek bolo rozvešaných aj po stenách…
Záľuba v zberaní byliniek mi ostala a voňajú aj u nás doma. Lipový a bazový kvet, šalvia, rebríček, materina dúška, skorocel, žihľava a mnohé iné.
Vôňou môjho nového domova je vôňa jablkovej štrúdle, vôňa jabĺčok, hrozienok, vanilky, škorice a orechov.
Bolo to prvý koláčik, ktorý som upiekla v novom dome a vždy sa mi s ním bude spájať.
Vôňa domova, to je vôňa medovníčkov a slepačej nedeľnej polievky, či rannej kávy, alebo kakaa.
Voňa domova, to je vôňa ruží, alebo levandule vo váze. Voňa čerstvo vypratej a usušenej bielizne, alebo vyvetraných perín, do ktorých skryli svoju vôňu slnko a jemný vetrík.
Vôňa domova, to je vôňa lásky k našim blízkym, milých slov, úsmevov a objatí, smiechu a radosti detí a ich nezbedníctva.
Skutočnú vôňu domova tvoríme každý z nás a je zložená aj z kúskov našich sŕdc a duší…

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Peter Kotlár

Kotlár identifikoval zásahy do ľudských práv a slobôd počas pandémie covidu

28.03.2024 19:02

„Odbornej konferencie“ sa zúčastnila aj ministerka kultúry Šimkovičová.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471065x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu