Založ si blog

Porovnávať neporovnateľné . . .

Dnes je deň detí. A ráno, v sro hovorili moderátori o tom, v čom sme chodili poobliekaní do školy v časoch „hlbokej totality“.
Dá sa vôbec porovnávať neporovnateľné?
Viem, že sme nosili „tie otrasné“ bavlnené pančucháče v zime, ale neboli sme večne prechladnutí a naše matky nehysterčili pri náznaku soplíka.
Mimochodom, tie kvalitné pančucháče sa teraz zháňali ťažšie ako za socíku.
Nosili sme rovnaké svetre, pretože iné v obchode neboli? Lenže tie svetre boli kvalitné a to, že sme „dedili“ oblečenie po starších súrodencoch, alebo iných rodinných príslušníkoch nás netrápilo.
Naše mamy nám veľa oblečenia dokázali vyrobiť samé, vedeli šiť, pliesť, háčkovať. Aj napriek tomu, že chodili do práce a doma ich čakala druhá šichta okolo rodiny, vždy si našli čas, a vyrábali malé umelecké dielka.
Dnes sú obchody preplnené „lacnými šmejdami“ ktoré stoja závratné sumy pre mnohé rodiny a ktoré vyrábajú za smiešnu mzdu pre obrovské odevné firmy, často krát malé deti v krajinách tretieho sveta. Nakupujeme v „číňakoch a sekáčoch“, veď kto by už len plietol sveter keď si značkový a kvalitný, ešte nenosený, s visačkou môže kúpiť za pár drobných, len preto že obchody majú obrovský nadbytok, alebo kúpychtivé angličanky neodhadnú svoju vášeň pre výpredaje a nakúpia množstvo oblečenia, ktoré potom končí v kontajneroch a vyváža sa do postkomunistických krajín…
Počúvala som len chvíľku to čo rozprávali v rozhlase a pochopila som krutú pravdu…
Našu krajinu prevalcoval konzum…
Už dávno nie je dôležité to, akí sme vo vnútri a kým sme, ale to ako sa prezentujeme pred ostatnými a čo máme oblečené.
Hovorí sa, že šaty robia človeka, ale iba navonok.
Možno sme ako deti chodili v rovnakých modrých tepláčikoch a tričkách, ale stále sme mali okolo seba kopec kamarátov, vedeli sme sa hrať a zabávať a nepotrebovali sme k tomu najmodernejšie technické hračky. Mnoho detských kamarátov sa stalo našimi priateľmi, pretože nás spájali rovnaké záľuby, názory.
Dnešné deti boli vhodené do stoky konzumu, spoločnosť aj cez ne tlačí na rodičov, aby im kupovali najmodernejšie technické vychytávky, ktoré ich oberajú o živý kontakt s kamarátmi.
Malé dievčatká sa vďaka svojim idolom z tv obrazoviek maľujú, obliekajú vyzývavo. Trinásť – štrnásť ročné žabky sa stávajú profesionálnymi modelkami…
V štrnástich som netušila čo je makeup, netrápilo ma, čo mám oblečené a dokonca som netušila, čo je to sex. Bozkávanie bol vrchol romantiky, ktorá sa vo mne prebúdzala.
Ale zato som mala prečítaného komplet Zamarovského, knihy o našich národných dejateľoch, Štefánikov životopis. Čítali sme „Mayovky a Verneovky“ a hlavne sme mali fantáziu, ktorá dokázala pracovať aj pri detských rozprávkach a hrách na plné obrátky.
Tých pár slov, ktoré som ráno počula mi pripadalo také „kopnutie si“ do minulého režimu za každú cenu.
Moderátori sa snažili porovnávať neporovnateľné. V minulom režime moja generácia dostala detstvo darom. Dnešnej generácii „konzum“ detstvo deťom odopiera a kradne.
Medzinárodný deň detí… Časť detí ho trávi v naplánovanej bohatej zábave s drahými hračkami a časť detí ani netuší že nejaký MDD existuje, bojujú o vlastné prežitie.
Každé dieťa má právo na šťastné detstvo a dospelí im ho pre svoju chamtivosť a egoizmus odopierajú.

„Dežo plní plán…“

07.03.2024

Pomyslela som si, keď som si prezerala nový cestovný poriadok, pretože mi v prvom momente pripomenul starý vtip o Dežovi, ktorý behal po stavbe s prázdnym fúrikom. Keď chlapi videli, že doň nič nenakladá, ani nevykladá, len s ním pojašene behá po stavenisku, začudovane na neho pozerali a keď sa ho spýtali čo to robí odpovedal: „Plním plán!“ Presne takto [...]

Na čom záleží?

06.03.2024

Dnes, v deň 549. výročie narodenia Michelangela Buonarrotiho, génia nielen doby minulej, ale aj tej súčasnej som premýšľala nad tým, kým človek môže byť a kým v skutočnosti je. A pred chvíľou, keď som z mojej obľúbenej zbierky Michelangelových básní Som ako mesiac vyberala báseň na zverejnenie, som si pri jej čítaní uvedomila, na čom záleží [...]

Župan Majerský cielene likviduje Prešovský samosprávny kraj…

06.03.2024

A začal verejnou autobusovou dopravou. V decembri som písala o tom, komu by mala slúžiť verejná autobusová doprava. V tom období nastali prvé problémy s autobusovou dopravou, ktorá minimálne dvadsať rokov ako tak slúžila občanom kraja a zabezpečovala im možnosť cestovať . Ku dňu 3.3. 2024, keď bol do praxe uvedený nový cestovný poriadok, sa situácia [...]

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Takmer 100 dronov a rakiet. Masívny ruský útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 10:02

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,395
Celková čítanosť: 5471515x
Priemerná čítanosť článkov: 3922x

Autor blogu