Založ si blog

Neandertálci v nás. ..

Pred časom som písala o tom, ako sme vďaka našim predsudkom zaškatuľkovali niekoho, o kom sme toho vedeli veľmi málo.
Z neandertálcov sme urobili nekultúrnych barbarov a primitívov.
A pritom málokto z nás vie, že v našej DNA nosíme aj my neandertálske genetické dedičstvo…
Významný objav urobili vedci v roku 2002, keď v Rumunsku, v Karpatoch objavili jaskyňu a v nej pozostatky staré 40 tisíc rokov. Žiaľ miesto tohoto nálezu musí byť utajené, kvôli zlodejom, ktorí by mohli toto vzácne nálezisko zničiť.
V roku 2003 tam našli fragment ľudskej lebky. Bola to lebka moderného človeka s neandertálskymi rysmi. Trvalo tri roky, kým vedci lebku zložili asi zo 40-tich častí. Zaujala ich odlišná veľkosť zubov, ale najzaujímavejším znakom bol výstupok tylovej kosti, pretože neandertálci mali vyvinutejší tylový lalok, ktorý zodpovedá za ostrejšie a trojdimenzionálne videnie.
Táto lebka je dôkazom toho, že neandertálci žili s moderným človekom spoločne v mieri a dokonca sa s ním krížili.
V roku 2010 vedci zmapovali neandertálsky genóm a porovnali ho s moderným človekom. Zistili, že všetci okrem obyvateľov Afriky máme neandertálskych predkov. Naše genetické dedičstvo je zhruba okolo 2 % genómu.
Neandertálci sa začali krížiť s moderným človekom asi pred 60 tisíc rokmi, keď sa s ním stretli a ich potomkovia osídlili väčšinu sveta okrem Afriky.
Takže aké neandertálske genetické dedičstvo človek v sebe má a ako sa prejavuje?
Vedci našli v našom genóme gény, ktoré ovplyvňujú náš výzor a to farbu pleti. My Európania sme svetlú farbu pleti zdedili po neandertálskych predkoch, tá im pomáhala prežiť v dobe ľadovej, takisto ako husté ale hlavne rovné vlasy.
Ďalším zaujímavým zistením je gén zodpovedný za ukladanie telesného tuku, ktoré bolo pre neandertálcov v dobe ľadovej životne nevyhnutné pre prežitie, ale u moderného človeka spôsobuje obezitu. Takže sa aspoň máme na koho vyhovoriť. 🙂
Tieto zaujímavé vedecké objavy nám hovoria, že by sme nikdy nikoho nemali podceňovať a zosmiešňovať, ak ho nepoznáme. Vždy by sme sa mali o tom druhom dozvedieť čo najviac, aby sme mu porozumeli. Odsudzovať a posudzovať niekoho na základe našej vlastnej nevedomosti, svedčí o našej povrchnosti a hlúposti. Koľkým ľuďom sme takto dokázali ublížiť v našom živote a odohnali ich od seba? A pritom stačilo málo…
Len sa viac zaujímať o toho druhého a snažiť sa ho pochopiť, či vžiť sa do jeho situácie…
V dnešnej dobe by sme neandertálcov od seba veľmi neodlíšili, pretože by zapadli do našej spoločnosti.
V podstate sme si veľmi podobní…
Každý z nás má v sebe kúsok neandertálca, niekto viac, niekto menej…
Možno viac neandertálskych génov ako iní, mal Michelangelo, keď dokázal vidieť v kuse mramoru Dávida…
Možno ich mali architekti nádherných stavieb a chrámov…
Možno ich majú dnešní dizajnéri áut…
Ktovie?…

Čas slnečníc. . .

19.07.2018

Nedávno som cestovala autobusom do blízkeho mesta. Pri ceste bolo veľké pole rozkvitnutých slnečníc. Slnečnice sú spolu s ružami mojimi najobľúbenejšími kvetmi. Neovplývajú elegantnou krásou viac »

Západné hodnoty. . . Oslava víťazstva.

18.07.2018

Pozerala som tie veľkolepé oslavy víťazstva majstrovstiev sveta vo futbale, ktoré zachvátili Francúzsko. Rozbité ulice, výklady, zničené autá, domy... Dvaja mŕtvi, ťažko zranené deti, policajné viac »

Nemý výkrik. . .

14.07.2018

Nemý výkrik mojej duše sa rozliehal v tichu večnosti. Kričala som bez slov, plakala bez sĺz. Narážala do hrubých stien klietky života. Nie, už nepočítam pády, ani rany a jazvy. Sama bez svedkov, viac »

Lukáš Parízek

USA vyzvali Slovensko, aby sa počas predsedníctva v OBSE zameralo na Ukrajinu

20.07.2018 12:15

Konflikt na Ukrajine by mal byť najvyššou prioritou Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), uvádza sa v liste Stálej misie USA pri OBSE.

NBS,narodna banka,mytna ul.

Zadlžovanie Slovákov sa spomalilo

20.07.2018 12:00

Rekordne rýchly rast úverov slovenských domácnosti sa už pribrzďuje.

Richter,

Júnová miera nezamestnanosti medzimesačne narástla, dosiahla 5,43 percenta

20.07.2018 11:48

Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku dosiahla v júni tohto roka úroveň 5,43 %.

Emmanuel Macron, Alexandre Benalla

Macronovho poradcu, ktorý bil protestujúcich, zadržali a bude aj vyhodený

20.07.2018 11:36

Bezpečnostného poradcu francúzskeho prezidenta, ktorého videozáznam usvedčil z útoku na aktivistu počas protestu, zadržali s cieľom vypočúvania a bude prepustený.

Štatistiky blogu