Založ si blog

Neandertálci v nás. ..

Pred časom som písala o tom, ako sme vďaka našim predsudkom zaškatuľkovali niekoho, o kom sme toho vedeli veľmi málo.
Z neandertálcov sme urobili nekultúrnych barbarov a primitívov.
A pritom málokto z nás vie, že v našej DNA nosíme aj my neandertálske genetické dedičstvo…
Významný objav urobili vedci v roku 2002, keď v Rumunsku, v Karpatoch objavili jaskyňu a v nej pozostatky staré 40 tisíc rokov. Žiaľ miesto tohoto nálezu musí byť utajené, kvôli zlodejom, ktorí by mohli toto vzácne nálezisko zničiť.
V roku 2003 tam našli fragment ľudskej lebky. Bola to lebka moderného človeka s neandertálskymi rysmi. Trvalo tri roky, kým vedci lebku zložili asi zo 40-tich častí. Zaujala ich odlišná veľkosť zubov, ale najzaujímavejším znakom bol výstupok tylovej kosti, pretože neandertálci mali vyvinutejší tylový lalok, ktorý zodpovedá za ostrejšie a trojdimenzionálne videnie.
Táto lebka je dôkazom toho, že neandertálci žili s moderným človekom spoločne v mieri a dokonca sa s ním krížili.
V roku 2010 vedci zmapovali neandertálsky genóm a porovnali ho s moderným človekom. Zistili, že všetci okrem obyvateľov Afriky máme neandertálskych predkov. Naše genetické dedičstvo je zhruba okolo 2 % genómu.
Neandertálci sa začali krížiť s moderným človekom asi pred 60 tisíc rokmi, keď sa s ním stretli a ich potomkovia osídlili väčšinu sveta okrem Afriky.
Takže aké neandertálske genetické dedičstvo človek v sebe má a ako sa prejavuje?
Vedci našli v našom genóme gény, ktoré ovplyvňujú náš výzor a to farbu pleti. My Európania sme svetlú farbu pleti zdedili po neandertálskych predkoch, tá im pomáhala prežiť v dobe ľadovej, takisto ako husté ale hlavne rovné vlasy.
Ďalším zaujímavým zistením je gén zodpovedný za ukladanie telesného tuku, ktoré bolo pre neandertálcov v dobe ľadovej životne nevyhnutné pre prežitie, ale u moderného človeka spôsobuje obezitu. Takže sa aspoň máme na koho vyhovoriť. 🙂
Tieto zaujímavé vedecké objavy nám hovoria, že by sme nikdy nikoho nemali podceňovať a zosmiešňovať, ak ho nepoznáme. Vždy by sme sa mali o tom druhom dozvedieť čo najviac, aby sme mu porozumeli. Odsudzovať a posudzovať niekoho na základe našej vlastnej nevedomosti, svedčí o našej povrchnosti a hlúposti. Koľkým ľuďom sme takto dokázali ublížiť v našom živote a odohnali ich od seba? A pritom stačilo málo…
Len sa viac zaujímať o toho druhého a snažiť sa ho pochopiť, či vžiť sa do jeho situácie…
V dnešnej dobe by sme neandertálcov od seba veľmi neodlíšili, pretože by zapadli do našej spoločnosti.
V podstate sme si veľmi podobní…
Každý z nás má v sebe kúsok neandertálca, niekto viac, niekto menej…
Možno viac neandertálskych génov ako iní, mal Michelangelo, keď dokázal vidieť v kuse mramoru Dávida…
Možno ich mali architekti nádherných stavieb a chrámov…
Možno ich majú dnešní dizajnéri áut…
Ktovie?…

Čo priniesol 17. november 89? . . .

16.11.2018

Slobodu, ktorá sa zmenila na anarchiu, ale aj na ekonomickú, energetickú a potravinovú závislosť a aj na stratu suverenity a sebaobrany štátu... Demokraciu, ktorá sa zmenila otvorenú politickú viac »

Jeden deň. . .

14.11.2018

Raz príde deň, jeden obyčajný deň, keď ma zovrieš v náručí a mlčky si povieme všetko. Tlkot našich sŕdc, utíši hlučné ticho samoty. Chceš počuť ich spoločnú pieseň? Chceš počuť viac »

Prečo svet nepotrebuje básnikov. . .

25.10.2018

Dnes som si prečítala článok o Sergejovi Jeseninovi, ktorého verše mám veľmi rada. Napriek svojej krehkosti sú silné, také silné, že z nich zabolia duša i srdce. Vnoria sa do nich ostrosťou viac »

Saudi Arabia Writer Killed

Saudská Arábia odmietla vydať Turecku podozrivých v prípade vraždy Chášakdžího

09.12.2018 19:59

O extradíciu sa snažil turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

rušeň, vlak, zssk

Ľuďom dochádza s vlakmi trpezlivosť

09.12.2018 18:00

Do svojho cieľa často prichádzajú neskoro. Nestíhajú prípoje ani dohodnuté stretnutia.

Syria, aleppo, chemický útok

OSN obnoví dodávky humanitárnej pomoci do Sýrie

09.12.2018 17:45

Je to prvá cezhraničná zásielka humanitárnej pomoci, odkedy sýrska vláda znovu získala kontrolu nad hlavným hraničným priechodom Nasíb.

donald trump

Donald Trump nesmie zasahovať do francúzskej politiky, bráni sa francúzska vláda

09.12.2018 16:02

Trump uverejnil na Twitteri správy o protivládnych protestoch vo Francúzsku a napadol aj Parížsku dohodu.

Štatistiky blogu