Založ si blog

Neandertálci v nás. ..

Pred časom som písala o tom, ako sme vďaka našim predsudkom zaškatuľkovali niekoho, o kom sme toho vedeli veľmi málo.
Z neandertálcov sme urobili nekultúrnych barbarov a primitívov.
A pritom málokto z nás vie, že v našej DNA nosíme aj my neandertálske genetické dedičstvo…
Významný objav urobili vedci v roku 2002, keď v Rumunsku, v Karpatoch objavili jaskyňu a v nej pozostatky staré 40 tisíc rokov. Žiaľ miesto tohoto nálezu musí byť utajené, kvôli zlodejom, ktorí by mohli toto vzácne nálezisko zničiť.
V roku 2003 tam našli fragment ľudskej lebky. Bola to lebka moderného človeka s neandertálskymi rysmi. Trvalo tri roky, kým vedci lebku zložili asi zo 40-tich častí. Zaujala ich odlišná veľkosť zubov, ale najzaujímavejším znakom bol výstupok tylovej kosti, pretože neandertálci mali vyvinutejší tylový lalok, ktorý zodpovedá za ostrejšie a trojdimenzionálne videnie.
Táto lebka je dôkazom toho, že neandertálci žili s moderným človekom spoločne v mieri a dokonca sa s ním krížili.
V roku 2010 vedci zmapovali neandertálsky genóm a porovnali ho s moderným človekom. Zistili, že všetci okrem obyvateľov Afriky máme neandertálskych predkov. Naše genetické dedičstvo je zhruba okolo 2 % genómu.
Neandertálci sa začali krížiť s moderným človekom asi pred 60 tisíc rokmi, keď sa s ním stretli a ich potomkovia osídlili väčšinu sveta okrem Afriky.
Takže aké neandertálske genetické dedičstvo človek v sebe má a ako sa prejavuje?
Vedci našli v našom genóme gény, ktoré ovplyvňujú náš výzor a to farbu pleti. My Európania sme svetlú farbu pleti zdedili po neandertálskych predkoch, tá im pomáhala prežiť v dobe ľadovej, takisto ako husté ale hlavne rovné vlasy.
Ďalším zaujímavým zistením je gén zodpovedný za ukladanie telesného tuku, ktoré bolo pre neandertálcov v dobe ľadovej životne nevyhnutné pre prežitie, ale u moderného človeka spôsobuje obezitu. Takže sa aspoň máme na koho vyhovoriť. 🙂
Tieto zaujímavé vedecké objavy nám hovoria, že by sme nikdy nikoho nemali podceňovať a zosmiešňovať, ak ho nepoznáme. Vždy by sme sa mali o tom druhom dozvedieť čo najviac, aby sme mu porozumeli. Odsudzovať a posudzovať niekoho na základe našej vlastnej nevedomosti, svedčí o našej povrchnosti a hlúposti. Koľkým ľuďom sme takto dokázali ublížiť v našom živote a odohnali ich od seba? A pritom stačilo málo…
Len sa viac zaujímať o toho druhého a snažiť sa ho pochopiť, či vžiť sa do jeho situácie…
V dnešnej dobe by sme neandertálcov od seba veľmi neodlíšili, pretože by zapadli do našej spoločnosti.
V podstate sme si veľmi podobní…
Každý z nás má v sebe kúsok neandertálca, niekto viac, niekto menej…
Možno viac neandertálskych génov ako iní, mal Michelangelo, keď dokázal vidieť v kuse mramoru Dávida…
Možno ich mali architekti nádherných stavieb a chrámov…
Možno ich majú dnešní dizajnéri áut…
Ktovie?…

Je Slovensko bohatý štát?

18.09.2018

Obedy zadarmo pre školopovinné deti a takisto bezplatné cestovanie vlakom pre žiakov, študentov a dôchodcov si môže dovoliť bohatý štát. Takisto nákup bojových lietadiel, vrtuľníkov a inej viac »

Čas jesenných hmiel. . .

15.09.2018

Prichádza pomaly, nebadane spolu so skracujúcim sa dňom. Pred pár dňami bolo o piatej ráno svetlo a vychádzalo slnko a v posledných dňoch som sa zobudila už do tmy. Často pozorujem ako jesenná viac »

Trh márnosti. . .

13.09.2018

Bola moja prvý myšlienka, keď som videla tu na portáli fotografiu "živého Kena", bizarnej postavičky muža, ktorý urobil všetko preto, aby sa podobal na svoju milovanú plastikovú bábiku. V viac »

Mun Če-in, Kim Čong-un

Obaja kórejskí lídri vystúpili na posvätnú horu Pektu

20.09.2018 08:29

Juhokórejský prezident Mun Če-in a severokórejský vodca Kim Čong-un podnikli na záver summitu oboch Kóreí neobvyklý výstup na horu Pektu.

kňaz, farár, modlitba, kňazi, cirkev, kostol

Francúzsky kňaz obvinený z obťažovania spáchal v kostole samovraždu

20.09.2018 07:03

Kňaz vo francúzskom meste Rennes spáchal samovraždu vo svojom kostole po tom, ako ho obvinili zo sexuálneho obťažovania mladej ženy.

Sýria Rusko lietadlo trosky telá nájdenie

Kto je zodpovedný za zostrelenie lietadla v Sýrii? Moskva preštuduje izraelské dáta

20.09.2018 06:17

Ruský prezident Vladimir Putin prijal ponuku Izraela o poskytnutí podrobných informácií o izraelskom leteckom útoku v Sýrii.

Pentagon, USA

Nie islamisti ale Irán. USA menovali hlavného podporovateľa terorizmu vo svete

20.09.2018 06:10

Irán zostáva vedúcim "štátnym sponzorom" terorizmu vo svete, uviedlo Ministerstvo zahraničných vecí USA.

Štatistiky blogu