Založ si blog

Neandertálci v nás. ..

Pred časom som písala o tom, ako sme vďaka našim predsudkom zaškatuľkovali niekoho, o kom sme toho vedeli veľmi málo.
Z neandertálcov sme urobili nekultúrnych barbarov a primitívov.
A pritom málokto z nás vie, že v našej DNA nosíme aj my neandertálske genetické dedičstvo…
Významný objav urobili vedci v roku 2002, keď v Rumunsku, v Karpatoch objavili jaskyňu a v nej pozostatky staré 40 tisíc rokov. Žiaľ miesto tohoto nálezu musí byť utajené, kvôli zlodejom, ktorí by mohli toto vzácne nálezisko zničiť.
V roku 2003 tam našli fragment ľudskej lebky. Bola to lebka moderného človeka s neandertálskymi rysmi. Trvalo tri roky, kým vedci lebku zložili asi zo 40-tich častí. Zaujala ich odlišná veľkosť zubov, ale najzaujímavejším znakom bol výstupok tylovej kosti, pretože neandertálci mali vyvinutejší tylový lalok, ktorý zodpovedá za ostrejšie a trojdimenzionálne videnie.
Táto lebka je dôkazom toho, že neandertálci žili s moderným človekom spoločne v mieri a dokonca sa s ním krížili.
V roku 2010 vedci zmapovali neandertálsky genóm a porovnali ho s moderným človekom. Zistili, že všetci okrem obyvateľov Afriky máme neandertálskych predkov. Naše genetické dedičstvo je zhruba okolo 2 % genómu.
Neandertálci sa začali krížiť s moderným človekom asi pred 60 tisíc rokmi, keď sa s ním stretli a ich potomkovia osídlili väčšinu sveta okrem Afriky.
Takže aké neandertálske genetické dedičstvo človek v sebe má a ako sa prejavuje?
Vedci našli v našom genóme gény, ktoré ovplyvňujú náš výzor a to farbu pleti. My Európania sme svetlú farbu pleti zdedili po neandertálskych predkoch, tá im pomáhala prežiť v dobe ľadovej, takisto ako husté ale hlavne rovné vlasy.
Ďalším zaujímavým zistením je gén zodpovedný za ukladanie telesného tuku, ktoré bolo pre neandertálcov v dobe ľadovej životne nevyhnutné pre prežitie, ale u moderného človeka spôsobuje obezitu. Takže sa aspoň máme na koho vyhovoriť. 🙂
Tieto zaujímavé vedecké objavy nám hovoria, že by sme nikdy nikoho nemali podceňovať a zosmiešňovať, ak ho nepoznáme. Vždy by sme sa mali o tom druhom dozvedieť čo najviac, aby sme mu porozumeli. Odsudzovať a posudzovať niekoho na základe našej vlastnej nevedomosti, svedčí o našej povrchnosti a hlúposti. Koľkým ľuďom sme takto dokázali ublížiť v našom živote a odohnali ich od seba? A pritom stačilo málo…
Len sa viac zaujímať o toho druhého a snažiť sa ho pochopiť, či vžiť sa do jeho situácie…
V dnešnej dobe by sme neandertálcov od seba veľmi neodlíšili, pretože by zapadli do našej spoločnosti.
V podstate sme si veľmi podobní…
Každý z nás má v sebe kúsok neandertálca, niekto viac, niekto menej…
Možno viac neandertálskych génov ako iní, mal Michelangelo, keď dokázal vidieť v kuse mramoru Dávida…
Možno ich mali architekti nádherných stavieb a chrámov…
Možno ich majú dnešní dizajnéri áut…
Ktovie?…

Len jeden malý bozk. . .

21.04.2018

Len jeden malý bozk Ti potajomky ukradnem, kým znova odídem. Len túžim cítiť chuť Tvojich pier, kým sa stanem snom. Len jeden malý bozk a na malý okamih zastavím nekonečný čas a celá sa viac »

Výdobytky modernej demokracie. . . Pohŕdanie prácou.

19.04.2018

Pohŕdanie prácou - tento jav si všímam veľmi dlho. Pred pár dňami som v ranných správach RTVS videla rozhovor zástupkyne portálu Profesia.sk, ktorá hovorila o tom aké voľné pracovné miesta viac »

Voľby na Slovensku sú úplne zbytočné. . .

17.04.2018

Podľa najnovšej politickej situácie sú akékoľvek voľby na Slovensku úplne zbytočné a takisto sú úplne zbytočné všetky politické strany. Obrovský balík štátnych financií, ktoré boli viac »

poľsko, demonštrácia, protest, manifest,

Tisíce učiteľov v Poľsku demonštrovali za vyššie platy, žiadali odchod ministerky

22.04.2018 08:11

Šéf odborov Slawomir Broniarz na demonštrácii označil súčasné platy pedagógov za "žalostné" a obvinil vládu zo zanedbávania učiteľov.

úmrtie, sviečka, pohreb

Zomrela 117-ročná Nabi Tadžimaová z Japonska, najstarší človek na svete

22.04.2018 08:03

Tadžimaová sa stala najstarším človekom na svete pred siedmimi mesiacmi po smrti Violet Brownovej z Jamajky, ktorá zomrela takisto vo veku 117 rokov.

maďarsko, protest, demonštrácia, 60.výročie protikomunistického povstania,

Rečníci budapeštianskej demonštrácie volali po opozičnom zomknutí

22.04.2018 08:00

Organizátori avizovali, že ďalšie protivládne zhromaždenie bude 8. mája, v deň ustanovujúcej schôdze nového parlamentu.

Steven Mnuchin

Americký minister financií zvažuje cestu do Číny

22.04.2018 07:41

Americký minister financií Steven Mnuchin zvažuje návštevu Číny, ktorej obchodné vzťahy so Spojenými štátmi sú v posledných týždňoch napäté.

Štatistiky blogu