Založ si blog

Neandertálci v nás. ..

Pred časom som písala o tom, ako sme vďaka našim predsudkom zaškatuľkovali niekoho, o kom sme toho vedeli veľmi málo.
Z neandertálcov sme urobili nekultúrnych barbarov a primitívov.
A pritom málokto z nás vie, že v našej DNA nosíme aj my neandertálske genetické dedičstvo…
Významný objav urobili vedci v roku 2002, keď v Rumunsku, v Karpatoch objavili jaskyňu a v nej pozostatky staré 40 tisíc rokov. Žiaľ miesto tohoto nálezu musí byť utajené, kvôli zlodejom, ktorí by mohli toto vzácne nálezisko zničiť.
V roku 2003 tam našli fragment ľudskej lebky. Bola to lebka moderného človeka s neandertálskymi rysmi. Trvalo tri roky, kým vedci lebku zložili asi zo 40-tich častí. Zaujala ich odlišná veľkosť zubov, ale najzaujímavejším znakom bol výstupok tylovej kosti, pretože neandertálci mali vyvinutejší tylový lalok, ktorý zodpovedá za ostrejšie a trojdimenzionálne videnie.
Táto lebka je dôkazom toho, že neandertálci žili s moderným človekom spoločne v mieri a dokonca sa s ním krížili.
V roku 2010 vedci zmapovali neandertálsky genóm a porovnali ho s moderným človekom. Zistili, že všetci okrem obyvateľov Afriky máme neandertálskych predkov. Naše genetické dedičstvo je zhruba okolo 2 % genómu.
Neandertálci sa začali krížiť s moderným človekom asi pred 60 tisíc rokmi, keď sa s ním stretli a ich potomkovia osídlili väčšinu sveta okrem Afriky.
Takže aké neandertálske genetické dedičstvo človek v sebe má a ako sa prejavuje?
Vedci našli v našom genóme gény, ktoré ovplyvňujú náš výzor a to farbu pleti. My Európania sme svetlú farbu pleti zdedili po neandertálskych predkoch, tá im pomáhala prežiť v dobe ľadovej, takisto ako husté ale hlavne rovné vlasy.
Ďalším zaujímavým zistením je gén zodpovedný za ukladanie telesného tuku, ktoré bolo pre neandertálcov v dobe ľadovej životne nevyhnutné pre prežitie, ale u moderného človeka spôsobuje obezitu. Takže sa aspoň máme na koho vyhovoriť. 🙂
Tieto zaujímavé vedecké objavy nám hovoria, že by sme nikdy nikoho nemali podceňovať a zosmiešňovať, ak ho nepoznáme. Vždy by sme sa mali o tom druhom dozvedieť čo najviac, aby sme mu porozumeli. Odsudzovať a posudzovať niekoho na základe našej vlastnej nevedomosti, svedčí o našej povrchnosti a hlúposti. Koľkým ľuďom sme takto dokázali ublížiť v našom živote a odohnali ich od seba? A pritom stačilo málo…
Len sa viac zaujímať o toho druhého a snažiť sa ho pochopiť, či vžiť sa do jeho situácie…
V dnešnej dobe by sme neandertálcov od seba veľmi neodlíšili, pretože by zapadli do našej spoločnosti.
V podstate sme si veľmi podobní…
Každý z nás má v sebe kúsok neandertálca, niekto viac, niekto menej…
Možno viac neandertálskych génov ako iní, mal Michelangelo, keď dokázal vidieť v kuse mramoru Dávida…
Možno ich mali architekti nádherných stavieb a chrámov…
Možno ich majú dnešní dizajnéri áut…
Ktovie?…

Predmestie Pekla – Showbiznis. . .

21.07.2017

Obchod so zábavou a umením je jeden z najtvrdších biznisov na planéte. Aj včera prebehla médiami správa o samovražde známeho speváka. Koľko talentovaných umelcov doplatilo vlastným životom viac »

Dlane plné nehy

19.07.2017

Vystieraš ku mne dlane plné nehy. Ukrývam sa do ich tepla a bezpečia ako malé vtáča. Chráni ma Tvoja láska v nich ukrytá, pred bolesťou tohto sveta. Hreje ma ich teplo, pred mrazom ľudskej viac »

Dvojaký meter?

15.07.2017

Rozdielna kvalita potravín, pracích práškov a iného tovaru dovážaného do postkomunistických krajín za často vyššie ceny ako sú na západe až teraz otvorila oči politikom. Kde boli doteraz, viac »

Jeff Sessions

The Washington Post: Sessions nemusel hovoriť pravdu o kontaktoch s Rusmi

22.07.2017 10:16

Minister spravodlivosti Jeff Sessions nemusel pri výpovedi v Senáte hovoriť o kontaktoch s Rusmi počas volebnej kampane Trumpa pravdu. Informoval o tom denník The Washington Post.

financie, peniaze, ekonomika, graf

Gréci majú nádej získať lepší rating

22.07.2017 10:13

Medzinárodná ratingová agentúra Standard & Poor's (S&P) zmenila výhľad hlavného gréckeho úverového ratingu zo stabilného na pozitívny.

Bahlsen

Výrobca sušienok reaguje na tlak V4. Budú rovnaké v celej Európe

22.07.2017 09:30

Nemecký výrobca sušienok Bahlsen bude aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny pridávať maslo namiesto palmového oleja.

nôž, krv, zranenie

V Mexiku za pol roka zavraždili vyše 12-tisíc ľudí, v júni rekordných 2234 ľudí

22.07.2017 09:11

V Mexiku v júni zavraždili najvyšší počet ľudí za posledných dvadsať rokov.

Štatistiky blogu